ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«ՄԵՐ ԱՆՑՅԱԼՆ ԱՄԵՆՈՒՐ ՄԵԶ ՀԵՏ Է, ՀԱՆԳԻՍՏ ՉԻ ՏԱԼԻՍ»

«ՄԵՐ ԱՆՑՅԱԼՆ ԱՄԵՆՈՒՐ ՄԵԶ ՀԵՏ Է, ՀԱՆԳԻՍՏ ՉԻ ՏԱԼԻՍ»
04.05.2012 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գեղանկարիչ, Հայաստանի նկարիչների միության անդամ ՆԻՆԱ ԱՂԱՎԵԼՅԱՆԸ:

«ԱՄԵՆ ԲԱՆ ԿԱՏԱՐՎՈՒՄ Է, ԵՐԲ ՀԱՍՈՒՆԱՆՈՒՄ Է ՊԱՀԸ»

-Նինա, կար ժամանակ, երբ Ձեր ստեղծագործություններում գերակշռող էր տեքստիլ նյութը, ավելի շատ կոլաժներ էիք անում, այսօր ստեղծագործում եք այլ ոճի մեջ, աշխատում եք ներկերով, մետաքսով: Այս փոփոխության մասին խոսենք:

-Ամեն բան կատարվում է, երբ հասունանում է պահը, երբ քոնն է դառնում այն, ինչին ձեռք ես մեկնում: Իմ առաջին ցուցահանդեսի նմուշները Ձեր նշած նյութերից էին բաղկացած, հետո կյանքն ինձ տարավ այլ տեղ, հասկացա, որ ավելի լուրջ գործեր պիտի անեմ: Չնայած չեմ կարող ասել, որ տեքստիլ գործերի պարագայում ես անլուրջ եմ վարվել: Դրանք իմ ստեղծագործության հիմքն են եղել: Այսօր, երբ թերթում եմ իմ սիրելի նկարիչների` Մատիսի, Դոնգենի, Դյուֆիի, շատ պոստիմպրեսիոնիստների ալբոմները, տեսնում եմ, որ նրանք էլ են զբաղվել նման գործերով, ու հետաքրքիր են նայվում այդ գործերը: Դրանք ինձ համար դարձան սկզբնաղբյուր, որոնց շնորհիվ այսօր կարողանում եմ ավելի ամուր հիմքերի վրա աշխատել: Պիտի ասեմ, որ իմ տեքստիլ աշխատանքները յուրահատուկ էսքիզներ դարձան հետագա ոճերի համար: Հաճախ մետաքսի վրա եմ աշխատում, ու հետո նույնը փորձում վերարտադրել կտավի վրա: Այդպես հարստանում է ստեղծագործական աշխարհը:

-Աշնանը պատրաստվում եք անհատական ցուցահանդեսի: Ի՞նչ եք ներկայացնելու:

-Անհատական չորրորդ ցուցահանդեսս է լինելու Հայաստանում: Մոտ տասը անհատական ցուցահանդես էլ ունեցել եմ արտերկրում: Բացի այդ, գրեթե միշտ մասնակցում եմ խմբակային ցուցահանդեսների: Առաջիկա ցուցահանդեսը հոբելյանական է` կապվում է ծննդյանս 55, ստեղծագործական կյանքիս 30-ամյակների հետ: Ցուցահանդեսը կընդգրկի տարբեր տարիների արված մոտ 100 աշխատանք: Այստեղ ցուցահանդես անելիս կազմակերպչական խնդիրներն ընկնում են քեզ վրա, շատ դժվար է, և նկարիչը գրեթե ոչինչ չի հասկանում իր ցուցահանդեսից:

-Ձեր աշխատանքներում մաժորային գույներ են, կենսուրախ տրամադրություն: Կյանքի՞ գույներն ու տրամադրությունն են դրանք, թե՞ Ձեր ներսում եղածի, Ձեր ցանկացածի գեղանկարչական արտացոլանքը:

-Ներքին վիճակի արտացոլանքն է, որովհետև կյանքը երբեմն շատ դաժան է, իր ճնշող թելադրանքներն ունի: Եթե տրվես դրանց, Աստված հեռու տանի հետևանքներից: Պիտի կարողանաս քո ձեռքով կերտել քո ներքին խաղաղությունը: Հենց այդ կերպ կարող ես դիմակայել ամենամեծ դժվարությանը: Եվ թաքցնել այն:

-Տարբեր կրթական հաստատություններում դասավանդել եք փիլիսոփայական առարկաներ: Դա գեղանկարչությանն ի՞նչ կերպ էր առնչվում:

-Ես պարզապես փորձում եմ տարբեր երևույթներին փիլիսոփայորեն մոտենալ: Շատ նկարիչ կոլեգաներ ինձ հարցնում են` որտեղի՞ց այսքան երևակայություն: Բոլորը չէ, որ գիտեն իմ անցած ուսումնառության մասին, և մտածում են, որ միայն կանգնել եմ նկարակալի առաջ ու նկարել: Բայց երբ ունենում ես տեսական հիմքեր ու այդ հիմքերի վրա խորանում արվեստում, դա իր գործն անում է: Սա միայն իմ մենաշնորհը չէ, ուսումնառությունն իր դերն ունի, ի վերջո:


«ՄԻՇՏ ՄՏԱԾՈՒՄ ԵՄ, ՈՐ ԹՈՒՐՔ ՆԵՐԿԱՅԱՑՈՂՆԵՐԻՑ ՇԱՏԵՐՆ ԵՆ ԻՐԱԿԱՆՈՒՄ ՀԱՅ»

-Մենք ապրեցինք հերթական Ապրիլի 24-ը և մեկ քայլ էլ մոտեցանք Հայոց եղեռնի 100-ամյա տարելիցին: Ի՞նչ զգացողություններ ունեք այս առումով:

-Ընդհանուր գաղափարներ առաջ չքաշեմ, խոսեմ փաստերով: Գերմանացի ընկերներիս հրավերով հոկտեմբեր ամսին Համբուրգին մոտ գտնվող Բարկտեհայդե քաղաքում ունեցա ցուցահանդես: Մենք, բնականաբար, հյուրասիրություն էինք կազմակերպել հայկական ուտեստներով` գաթա, չիր, կոնյակ, գինի: Ցուցահանդեսն արվեց քաղաքի եկեղեցու մշակութային ցուցասրահում և լուսաբանվեց տեղի մամուլում: Հոդվածագիրներից մեկը թուրք արվեստաբան էր` Չեթին Յաման անունով: «Ներքին խաղաղությունը ստեղծագործական պրոցեսի միջոցով» վերնագրված հոդվածում նա իր հիացմունքն էր արտահայտում, դրվատում ցուցահանդեսը: ՈՒ ես, չգիտես ինչու, մտածեցի, որ նա թուրք չէ, հայ է:

-Ծպտված հայ:

-Այո: Այդպիսի հանդիպումներ շատ եմ ունենում դրսում, և միշտ մտածում եմ, որ թուրք ներկայացողներից շատերն են իրականում հայ: Այդ արվեստաբանը «սուջուխ» բառն արտասանեց այնպես, ինչպես միայն հայը կամ թուրքը կարտասանեին: Երբ գերմանացի ընկերներիս ասացի այդ մասին, նրանք նկատեցին. «Հայերիդ աչքին միայն թուրքեր են երևում»: Բայց հետո պարզվեց, որ ես չեմ սխալվել: Եվ հավանաբար չեմ սխալվում, որ նրան ծպտված հայ եմ համարում: Մեր հայրենակիցները սփռված են աշխարհում, նրանք ամենուր են, որտեղ ասես` կհանդիպես նրանց: Վերջերս հայտնաբերել եմ, որ Դյուսելդորֆում ապրող ազգական ունեմ, ու նա մի բան պատմեց, որ ինձ ավելի համոզեց իմ կասկածների մեջ: Ազգականս մի «թուրքի» հետ է ծանոթացել, որը հենց սկզբից պայման է դրել` չխոսել հայկական հարցից, եղեռնից: Որոշ ժամանակ անց նույն այդ մարդը եկել ու ասել է. «Գիտե՞ս, որ ես էլ եմ հայ, այսուհետ մենք ընկերներ ենք»: Մարդը գնացել, մորը հարցուփորձ է արել հայերի հետ կատարվածի մասին, և մայրը ստիպված է եղել խոստովանել, որ իրենք էլ են հայ, որ Թուրքիայից եկել-հասել են Գերմանիա, ու ինքը կարող է իրեն թույլ տալ այլևս չթաքցնել ճշմարտությունը: Այսպիսի պատմություններ լսելով` ավելի ու ավելի եմ համոզվում, որ թուրք կոչվող մարդկանց մեջ շատ են հայերը: ՈՒ հաճախ եմ մտածում այդ արվեստաբանի մասին, նրա աչքերն եմ հիշում: Դրանց մեջ ագրեսիա չկար, խաղաղ աչքեր էին: Չգիտեմ` այդ խաղաղությունը նրանից էր, որ հավանաբար հա՞յ էր, թե՞ նրանից, որ արվեստի հետ էր շփվել:

-Կարծում եք` իսկական թուրքն արվեստի հետ շփվելուց կխաղաղվի՞:

-Կարծում եմ` ոչ: Հենց դա էլ ինձ ավելի հակում է դեպի այն միտքը, որ այդ արվեստաբանը հայ էր: ՈՒ ամեն անգամ նման երևույթներից հոգիս տակնուվրա է լինում: Մեր անցյալն ամենուր մեզ հետ է, հանգիստ չի տալիս: ՈՒ որքան դժվար է իրենց ինքնությունը պարտադրված թաքցնողների համար: Նրանք ուզում են պարզել սեփական արմատները: Այդ արվեստաբանն անընդհատ գալիս էր այն տունը, որտեղ ես իջևանել էի, հարցուփորձ էր անում տանտիրոջն իմ մասին: Սա ընդամենը մի մասնավոր դեպք է, բայց որքան բան կա թաքնված նման մասնավոր դեպքերի տակ:

-ՈՒ այդ գաղտնիքի կրողները հիմնականում կանայք են, հայ մայրերը, որոնք փրկվել են եղեռնից` իրենց ճակատագիրը կապելով թուրք կողակիցների հետ:

-Հայ կանայք, իսկապես, հերոսներ են: Եվ ոչ միայն անցյալի, այլև այսօրվա հայուհիները: Ընտանիք պահել, երեխա մեծացնել, մասնագիտական աշխատանքի մեջ կայանալ… Այս բոլորը հարցեր են, որոնք միայն հայ կինը կարող է իր վրա վերցնել ու լուծել:

-Դրսում ցուցադրվելով` Դուք ներկայանում եք սոսկ իբրև Նինա Աղավելյա՞ն, թե՞ դա նաև միջոց է` ներկայացնելու հային, Հայաստանը:

-Հենց նույն Գերմանիայում եկեղեցու պաստորը կիրակնօրյա պատարագը նվիրեց ինձ, իմ ստեղծագործությանը: Երկու ժամ մեկնաբանեց իմ «Խաչ ապրողաց» նկարը, համեմատեց այն 18-րդ դարի հունգարացի բանաստեղծուհու ստեղծագործության հետ: Ամբողջ քաղաքն էր ներկա պատարագին: Եվ նրանք միայն իմ մասին չէ, որ պատկերացում կազմեցին: Այդ մեկնաբանությունը քրիստոնեական խաչի, դրա հայկական ընկալման, մեր մոտեցումների մասին էր: Եվ պատարագին ներկա բոլոր մարդիկ սկսեցին հետաքրքրվել Հայաստանով, հայկական արժեքներով, հայ կանանցով: Նույնիսկ պատմական աշխատություններ էին ուսումնասիրել, գծել պատմական Հայաստանի` «ծովից ծով Հայաստանի» քարտեզը և կախել ցուցասրահում: ՈՒ այցելուներից յուրաքանչյուրին բացատրում էին, թե ինչ քարտեզ է դա:

«ՈՉ ԹԵ ԳՈՒՄԱՐԸ ԿԱՐԵՎՈՐԵՑԻ, ԱՅԼ ԳԱՂԱՓԱՐԸ»

-Փաստորեն, գեղանկարչական ցուցահանդեսը, ինչպես և պետք է ենթադրել, դառնում է հայ երևույթը աշխարհին ներկայացնելու յուրօրինակ ակցիա և ներառում քաղաքական նպատակ: Քաղաքական նպատակին հետամուտ` Դուք 1994 թվականին մասնակցել եք Ղարաբաղում կազմակերպված հայ գեղանկարիչների առաջին ցուցահանդեսին: Կպատմե՞ք այդ օրերի Ղարաբաղի մասին:

-Մենք եղանք «առաջին ծիծեռնակները»: Այն օրերի պաշտպանության նախարար Ալիկ Աստվածատրյանը հովանավորեց այդ ցուցահանդեսը: Հատուկ ջոկատով մեզ ուղեկցեցին Ղարաբաղ: Մոնթեն նոր էր մահացել, դեռ նկատելի էին արկերի հետքերը, պարետային ռեժիմով էր ապրում Ղարաբաղը: Մոնթեի մասին լեգենդներ էին պատմում. սարից սար ինչ-որ բղավոցներ արձակելով` պատրանք էր ստեղծել, թե հայերը դիրքավորված են այնտեղ, թե տարբեր սարերում հայկական զինված ուժեր են տեղակայված:

-Նկարիչը, արվեստագետը նաև քաղաքացի է, և սա վերաբերում է ոչ միայն պատերազմական իրավիճակներին: Անկախություն է, խաղաղություն: Ի՞նչ ազդակների է ենթարկվում այսօր արվեստագետը:

-Պիտի ասեմ, որ այնքան էլ հեշտ չէ այդ ազդակներին ենթարկվելը: 1997-ին Գերմանիայից հրավեր ունեինք` գնալու այնտեղ, վեց ամսով պայմանագիր կնքելու, ապրելու, աշխատելու: Որոշ ժամանակ, փաստորեն, ապրեցինք այնտեղ, ես գումար հայթայթեցի` Երևանում բնակարան գնելու համար: Բայց այսօր նկարներս ուղղակի թափված են ոտքի տակ: Երբ մտավոր և ֆիզիկական հնարավորություններդ ներում են, որ ուրիշ գործ անես, ավելի ապահովված լինես, դժվար է այդ գայթակղությանը տուրք չտալը: Ես կարող էի մոդելավորմամբ, զգեստների դիզայնով զբաղվել, լինել ավելի ապահովված, բայց… Դեռ 1980-ականների վերջին իմ մոդելներով հետաքրքրվում էին, մարդկանց թվում էր, թե ես պիտի ստուդիա բացեմ, այնինչ չարեցի: Ոչ թե գումարը կարևորեցի, այլ գաղափարը: Գաղափարի ծառան դարձա: Արվեստագետի համար բոլոր ժամանակներում էլ պայքարը կա. պիտի կարողանաս քոնը ասել: Դեռ դպրոցական տարիներից հիշում եմ Տերյանի նամակները Պողոս Մակինցյանին: Տերյանը գրում էր, որ եթե մի փոքր ավելի բարեկեցիկ կյանքով ապրեր, ինչե՜ր կաներ: Մյուս կողմից էլ արվեստագետի համար նյութականը, լինելով կարևոր, չի լուծում բոլոր հարցերը: Ստեղծագործական թռիչքների համար տառապանքը պարարտ հող է ստեղծում, նոր հորիզոններ բացում: Բայց առանց նյութականի էլ ոչ մի բան չի ստեղծվում: Ամեն մի տպագրություն, ամեն մի ցուցահանդես փող է պահանջում: Եվ ստացվում է, որ դու միշտ մարտնչում ես: ՈՒ քաղաքականության մեջ էլ շատ չես խորանում, բայց այդ քաղաքականությունը քո կողքով հպանցիկ գալիս ու անցնում է:

-Կողքո՞վ է անցնում, թե՞ վրայով:

-Երևի թե` վրայով: Ի վերջո, դու չես հասկանում, թե դա ինչպես է տեղի ունենում: Պարզապես թույլ ես տալիս, որ անցնի-գնա:


«ԱՅՍ ՀՈՂՆ ՈՒ ՋՈՒՐԸ, ԱՅՍ ՏԱՐԱԾՈՒԹՅՈՒՆՆ ԱՆԲԱՑԱՏՐԵԼԻ ՄԻ ԲԱՆ ԵՆ ՊԱՐՈՒՆԱԿՈՒՄ, ՈՐ ՄԱՐԴՈՒՆ ՀԵՏ Է ԲԵՐՈՒՄ»

-Ձեր նկարներում հեքիաթի շունչ կա, իսկ ամեն մի հեքիաթում բարու կողքին նաև չարն է առկա: Ձեր գործերում չարի տարրն ինչպե՞ս է արտահայտվում, և ինչպե՞ս եք «կռվում» դրա դեմ:

-Գերմանական թերթերից մեկում իմ ստեղծագործությունը բնորոշել են որպես հեքիաթային ռեալիզմ: Հեքիաթային ռեալիզմի մեջ չարից խուսափում ես քո ներքին վիճակի ու մի քիչ էլ կատարողական տեխնիկայի շնորհիվ: Կոնտրաստներով կարողանում ես ասելիքդ այնպես մատուցել, որ, ի վերջո, հաղթանակում են լույսը, բարությունը, գեղեցիկը: Ես ինչ էլ անում եմ, լավատեսական ֆոնով եմ անում: ՈՒ իմ գործերում էլ եղած չարն ավելի շատ չարաճճի է, քան չար: Ես այդպիսին եմ ուզում տեսնել իրականությունը:

-Ստեղծագործող մարդու, մտավորականի վրա առանձնապես ծանր են անդրադառնում կյանքի դժվար իրավիճակները: Դրանք Ձեզ չե՞ն մղել դրսում ընդմիշտ մնալու, ապրելու որոշմանը:

-Մղել են: Բայց ես կցանկանայի, որ Հայաստանից իմ բացակայությունը երբևէ չտևեր մեկ շաբաթից ավելի: Այստեղ ես բազում բաներ եմ թողնում, երբ մեկնում եմ, ու ստեղծվում է տագնապալի վիճակ: Ես այն տեսակն եմ, որն իր հայրենիքում պիտի ապրի: Այս հողն ու ջուրը, այս տարածությունն անբացատրելի մի բան են պարունակում, որ մարդուն հետ է բերում: Սահմաններ չունի դա, բառերով մեկնաբանել հնարավոր չէ: Եթե բառերով սկսես մեկնաբանել, կդառնա տավտոլոգիա: Յուրահատուկ բան է, որ չես կարող ձևակերպում տալ: Իմ կուսակցությունն արվեստի կուսակցությունն է: Դա ցեղակրոն տեսակի է, որովհետև ազգի դիմագիծն է ներկայացնում: Հայրենիքն ինքնին մշակութային հասկացություն է և իսկական արվեստագետին պահում է իր գրկում, ինչ էլ լինի:

-Հայրենիքի ճակատագիրն արվեստագետնե՞րն են որոշում, թե՞ պետության ղեկավարները, նյութական մեծ միջոցների տեր անձինք:

-Նժդեհին պիտի հիշեմ և ասեմ, որ պետության ղեկավարները գալիս ու գնում են, ընտրյալները, որոնք ի սկզբանե հետապնդում են ոչ թե ամեն ինչում իրենց շահն ունենալու, իրենց անձնական երջանկությունը կառուցելու, այլ ազգին ծառայելու նպատակը, ինչպես ասենք, Մեծարենցը, Դուրյանը, մյուսները, դառնում են գաղափարի կրողը, և այդ գաղափարը սերնդեսերունդ փոխանցվում է ու հասնում մեզ: Հայրենիքն այսպես է ապրում: Մեզ նմանները, ինչ ինչքի տեր էլ լինեն, պիտի կարողանան գեղեցիկ շնչել, գեղեցիկ ապրել: Եթե մարդն ունի միլիոններ, նրա շնչառությունը միշտ տագնապով է լցված: Այդպիսի մարդիկ կծկված են ապրում, իսկ ազատության զգացողությունը մարդու մեջ շատ կարևոր է: Դա մարդու ծննդյան հետ գալիս, մահով վերջանում է: Մարդը պիտի ազատ ապրի: Ա՛յդ կերպ կարելի է դառնալ հայրենիքի հենարանը:

Զրույցը վարեց

Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2118

Մեկնաբանություններ